dinsdag 26 augustus 2014

 
 
KOKEN MET THEE
 
Koken met thee, spannende titel voor een kookboek. Nu kende ik al wel recepten waar thee een ingrediënt van was, maar dat er zoveel meer mogelijkheden zijn met thee dat wist ik dus niet. Het verwerken van thee in gerechten wordt langzaam steeds bekender in Europa en dus in Nederland. Thee kan net als wijn tijdens een maaltijd de smaken versterken, niet alleen als drank bij het gerecht maar ook als ingrediënt van een gerecht. 
 Het boek begint met een uitgebreide informatie over thee. Over de geschiedenis van thee in ‘thee, hoe het allemaal begon’ en in ‘Van thee naar theestruik’. Ook lees je hoe thee wordt gemaakt, wat de verschillende theesoorten zijn en wat de verschillende kwaliteiten van thee zijn. Vervolgens beginnen de recepten. Deze zijn ingedeeld in de hoofdstukken: voorgerechten, hoofdgerechten, nagerechten, fingerfood en mocktails & cocktails. De recepten hebben een inleiding met anekdotes van de schrijver. Vervolgens zijn de recepten in duidelijke stappen beschreven. Niet alle recepten zijn voorzien van een foto van het gerecht.

Over koffie weet ik inmiddels wel het een en ander, terwijl ik over thee, wat ik het liefst drink, eigenlijk niet zoveel weet. De recepten in het boek zijn goed te doen. Uiteraard moet je dan wel een goede losse thee hebben. Tip serveer, wanneer je een gerecht maakt uit dit kookboek, ook een bijpassende thee bij het gerecht. De “welke thee drink je bij dit gerecht” tip miste ik eigenlijk wel in dit boek. Koken met thee is een mooi boek als je eens net even wat anders wilt doen met je gerecht.
Frank van der Zande is een ondernemer en chefkok met een missie. Hij richt zich met zijn bedrijf Umoja Foods op een duurzame en maatschappelijke invulling van productontwikkeling, kookworkshops en catering. Koken met Thee is het eerste kookboek van Frank.


Recensie: Marco Louter

Uitgever: Karakter
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten