zaterdag 10 juli 2010



KIJK OP CALORIEEN

Eigenlijk wil je dit helemaal niet weten als culi en foodie. Desondanks heeft iedereen ze nodig: calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten. Maar hoeveel krijg je binnen, en hoeveel wil je binnenkrijgen? Genieten gaat vaak gepaard met veel, heel veel calorieen, zucht!

Verradelijke calorieen die minimaal voor een 1 of twee extra jaarringen rondom de middel zullen zorgen zijn: de BIG MAC met bacon, aardappelpureepoeder en speculaasbrokken. Net als Bassie (ja van Adriaan) sluit ik even mijn ogen, droom weg en visualiseer creatief. Het zou een dagmenu kunnen zijn in restaurant CALOR. Ik wordt nieuwsgierig en vraag tevens advies voor een passende wijn bij het hoofdgerecht. Het advies wordt, uiteraard in de lijn van de calorieen kampioenen: pleegzusterbloedwijn! Gelukkig wordt ik gered door de bel. Mijn dochter me roept me voor een heerlijke oranje tompoes.
 

Terug naar het boekje. In de inleiding tref je enkele inkoppers ("eet gevarieerd"), maar ook een aansprekelijk pleidooi voor culi's en foodies ("houd lekker eten hoog in uw vaandel"). Kijk op calorieën bevat het meest complete overzicht van producten – zo’n 7500! – uit winkels en eetgelegenheden met hun voedingswaarden. De overzichtelijke tabel geeft informatie per portie of eenheid en tevens per 100 gram. Door de handige kleuraanduiding is in één oogopslag duidelijk hoe calorierijk een product is. De heldere uitleg in de inleiding helpt de lezer om balans aan te brengen in het eetpatroon. Van sinaasappel tot mariabiscuitje, van kipsaté tot boerenlandmelk.



Tekst: Marco Louter

marco.almere@gmail.com
06-53909406

ISBN: 978-90-6611-670-2
Prijs € 9,75

Geen opmerkingen:

Een reactie posten